Egzamin maturalny

Wybierz kategorię

Akademia Liry

Kurs maturalny oraz ósmoklasisty

Czym jest mesjanizm? Omów zagadnienie odwołując się do fragmentu „Lapidarium II” Ryszarda Kapuścińskiego oraz wybranych tekstów kultury.

Ryszarda Kapuściński

Lapidarium II

Kultura, myśl i religie Wschodu przesycone są ideą mesjanizmu, a więc ideą ekspansji, dominacji i wyłączności. Źródłem takiej wiary są m.in. ogromne przestrzenie – wielka przestrzeń jest tu wielką pokusą: opanować, żeby podporządkować. Wobec braku rozwiniętej komunikacji silna, bezwzględna władza centralna jawi się jako naturalny sposób rządzenia i podporządkowania, a to podporządkowanie jest tym bardziej konieczne, że mamy tu do czynienia ze społecznościami różnokulturowymi, różnojęzycznymi o silnym i nieustępliwym poczuciu niezależności, a także w wypadku ludów pasterskich – o niestrudzonej ruchliwości, mobilności.

W idei mesjanizmu mieszczą się co najmniej dwa interesujące nas poglądy: po pierwsze  – mesjanizm wymaga codziennych, doczesnych wyrzeczeń w imię wyższej racji, wyższego celu, właśnie – mesjanistycznego. Żyjemy w biedzie, żyjemy pod knutem, ale to jest konieczne, abyśmy osiągnęli nasz cel najwyższy. Chodzimy w łachmanach, ale za to jesteśmy wybrańcami losu. To nic, że dziś nędza: jutro przyjdzie zapłata. Po drugie – w mesjanizmie zawarta jest nadzieja na wyjście z opresji, z biedy i z nieszczęść z pomocą jednorazowego aktu Bożej łaski – Bóg skinie i życie odmieni się nam momentalnie i całkowicie. Niepotrzebna, codzienna, żmudna praca, wysiłek myśli i woli, sprawność organizacyjna – wystarczy dotknięcie Bożego palca. Kontakt z Bogiem, to, że jesteśmy jego wybrańcami, uwolni nas od jarzma pracy – pracę zastąpi cud. Jest to wiara naiwna i złudna, ale myślenie ludzi jest najczęściej naiwne i złudne.

 

Ryszard Kapuściński, Lapidarium II, Warszawa 1996