-
Zadanie 6. Arkusz CKE maj 2024. Test poziom podstawowy (4 punkty)
Na podstawie obu tekstów napisz notatkę syntetyzującą na temat: człowiek wobec upływu czasu. Twoja wypowiedź powinna liczyć 60–90 wyrazów.
Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
-
Zadanie 7. Arkusz CKE maj 2024. Test poziom podstawowy (1 punkt)
Część 2. Test historycznoliteracki
Wykonaj zadania 7.-16. Odpowiadaj tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile Cię poproszono.
Zapoznaj się z reprodukcją obrazu Juana de Valdésa Leala.
Juan de Valdés Leal
In ictu oculi 1www.wga.hu
1 Napis nad świecą: In ictu oculi (łac.), oznacza W mgnieniu oka.
Czy powyższy obraz jest zgodny z wymową Księgi Koheleta? Uzasadnij odpowiedź.
-
Zadanie 8. Arkusz CKE maj 2024. Test poziom podstawowy (2 punkty)
Przeczytaj fragment Mitologii Jana Parandowskiego oraz Tren X Jana Kochanowskiego.
Tekst 1.
Jan Parandowski
MitologiaW poszarpanej szacie, z rozwiązanymi włosami, pełnymi prochu i popiołu, idzie […]
Demeter. […] Przymglone oczy, w których już łez nie ma, wloką się z przedmiotu na
przedmiot, zawiedzione i bezradne. Matka szuka zaginionej córki.Oto zostawiła ją na łące, nad brzegiem Oceanu, bawiącą się z nimfami. Odchodząc,
zabroniła jej zbierać narcyzów, kwiatów zwodniczych, poświęconych bóstwom podziemnym.
[…]Persefona obejrzała się wokoło, czy jej nikt nie widzi, i prędko zerwała kwiat. Upiła się
jego zapachem, oczy jej zaszły mgłą i ciemność ogarnęła duszę. Wtedy rozwarła się ziemia
i Hades, bóg piekieł, porwał Persefonę na wozie zaprzężonym w czarne rumaki. Gdy się
ocknęła, wołała, krzyczała. Żaden bóg nie słyszał jej głosu, żadna z nimf, z którymi bawiła się
na łące, nie nadbiegła z pomocą. […]Na próżno matka pytała o nią każdego przechodnia. Ani bóg, ani człowiek, ani ptak
żaden nie podał jej wieści o córce.Jan Parandowski, Mitologia, Warszawa 1979.
Tekst 2.
Jan Kochanowski
Tren XOrszulo moja wdzięczna, gdzieś mi sie podziała?
W którą stronę, w którąś sie krainę udała?
Czyś ty nad wszystki nieba wysoko wzniesiona
I tam w liczbę aniołków małych policzona?
Czyliś do raju wzięta? Czyliś na szcześliwe
Wyspy1 zaprowadzona? Czy cię przez teskliwe
Charon jeziora2 wiezie i napawa zdrojem
Niepomnym, że ty nie wiesz nic o płaczu mojem?
Czy, człowieka zrzuciwszy3 i myśli dziewicze,
Wzięłaś na się postawę4 i piórka słowicze?
Czyli sie w czyścu czyścisz, jesli z strony ciała
Jakakolwiek zmazeczka na tobie została?
Czyś po śmierci tam poszła, kędyś pierwej była,
Niżeś sie na mą ciężką żałość urodziła?
Gdzieśkolwiek jest, jesliś jest, lituj mej żałości.
A nie możesz li w onej dawnej swej całości5,
Pociesz mię, jako możesz, a staw sie przede mną
Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną6.Jan Kochanowski, Tren X, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2019.
1 Na szcześliwe wyspy – mityczne wyspy, na których panowała wieczna radość.
2 Teskliwe […] jeziora – smutne jeziora, właściwie wszelkie wody, bagna i rzeki podziemne.
3 Człowieka zrzuciwszy – pozbywszy się ludzkiej postaci.
4 Postawa – tu: postać.
5 W onej dawnej swej całości – z duszą i z ciałem.
6 Mara nikczemna – złudne widziadło, zjawa.Czy postawa podmiotu lirycznego w Trenie X Jana Kochanowskiego jest podobna do postawy Demeter? W uzasadnieniu odpowiedzi odwołaj się do Trenu X oraz do zacytowanego fragmentu Mitologii Jana Parandowskiego.
-
Zadanie 9. Arkusz CKE maj 2024. Test poziom podstawowy (1 punkt)
Przeczytaj fragment Pieśni o Rolandzie.
Pieśń o Rolandzie
CLXXIV
Roland czuje, że śmierć go bierze całego; z głowy zstępuje do serca. Biegnie […] pędem
na szczyt góry, położył się na zielonej murawie, twarzą do ziemi. Pod siebie kładzie swój
miecz i róg. Obrócił głowę ku zgrai pogan; tak czyni, chcąc, aby Karol powiedział i wszyscy
jego ludzie, że umarł jako zwycięzca i jako zacny hrabia. Raz po raz słabnącą ręką uderza
się w piersi. Za grzechy swoje wyciąga ku niebu swoją rękawicę.CLXXV
Roland czuje, że dobiegł już kresu. Leży na stromym pagórku twarzą ku Hiszpanii.
Jedną ręką bije się w pierś: „Boże, przez twoją łaskę, mea culpa1; za moje grzechy, wielkie
i małe, jakie popełniłem od godziny urodzenia aż do dnia, w którym oto poległem!”.
Wyciągnął do Boga prawą rękawicę. Aniołowie z nieba zstępują ku niemu.Pieśń o Rolandzie, [w:] Arcydzieła francuskiego średniowiecza, red. nauk. Zygmunt Czerny, tłum. Tadeusz Żeleński (Boy), Anna Tatarkiewicz, Warszawa 1968.
1 Mea culpa (łac.) – moja wina.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do fragmentu Pieśni o Rolandzie. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. W podanym fragmencie zachowanie Rolanda przedstawiono zgodnie ze średniowiecznym wzorcem ascety.
2. W opisie śmierci Rolanda widoczne są elementy symboliki religijnej.
-
Zadanie 10. Arkusz CKE maj 2024. Test poziom podstawowy (1 punkt)
Przeczytaj definicję pojęcia koncept oraz wiersz Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna.
Koncept – wyszukany pomysł rządzący konstrukcją całości lub części utworu poetyckiego, zrealizowany w postaci zaskakujących i kunsztownych sposobów rozumowania, obrazowania i wysłowienia.
Na podstawie: Podręczny słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, Warszawa 2001.
Jan Andrzej Morsztyn
Niestatek 1Oczy są ogień, czoło jest zwierciadłem,
Włos złotem, perłą ząb, płeć mlekiem zsiadłem,
Usta koralem, purpurą jagody2,
Póki mi, panno, dotrzymujesz zgody.
Jak się zwadzimy3 – jagody są trądem,
Usta czeluścią, płeć blejwasem bladem4,
Ząb szkapią kością, włosy pajęczyną,
Czoło maglownią5, a oczy perzyną6.Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] tegoż, Wybór poezji, Wrocław 1998.
1 Niestatek – tu: niestałość, zmienność.
2 Jagody – policzki.
3 Zwadzić się – pokłócić się.
4 Blejwas blady – martwa biel ołowianej białej farby.
5 Czoło maglownią – pomarszczone jak pokryta rowkami deska do maglowania.
6 Perzyna – popiół.Wyjaśnij, na czym polega koncept w wierszu Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna.